Foutmeldingen in de loonaangifte

Foutmeldingen in de loonaangifte

Wanneer u werknemers in dienst hebt of uitkeringen verstrekt, bent u verplicht loonheffingen in te houden en te betalen. Dat doet u met de maandelijkse of vierwekelijkse (digitale) aangifte loonheffingen. De aangifte loonheffingen bestaat uit 2 delen:

  1. de werknemersgegevens: dit zijn de gegevens per werknemer, zoals naam, adres en woonplaats, en loongegevens.
  2. de collectieve gegevens: dit zijn de totalen van de werknemersgegevens en de gegevens van eventuele eindheffingen en afdrachtverminderingen.

Indien u fouten heeft gemaakt in de werknemersgegevens van uw aangiften loonheffingen over het 1e half jaar dan vindt u in deze toelichting van de Belastingdienst een uitleg bij de foutmeldingen.

De toelichting gaat over de geautomatiseerde controle van de werknemersgegevens in uw aangiften over de maanden januari tot en met maart of periode 1 tot en met 6. Bij de controle van uw werknemersgegevens kan de Belastingdienst fouten constateren. U dient deze fouten te herstellen.
De fiscus controleert niet alle werknemersgegevens. Er kunnen dus nog fouten zitten in de werknemersgegevens die niet zijn gecontroleerd. De werknemersgegevens die in het 1e half jaar wel gecontroleerd worden, vindt u in hoofdstuk 4.

De toelichting is een aanvulling op de Gegevensspecificaties aangifte loonheffingen 2019 en bevat dus minder uitgebreide informatie.